Sosyolojik Bir Tespit: BİM / Migros Paritesi

Bir bölgenin yaşam biçimi, ekonomik durumu ve siyasi eğilimleri hakkında market zincirleri üzerinden fikir edinebilir miyiz? 

Bir bölgedeki bim ve migros sayılarına bakarak o bölgenin yaşam biçimi, ekonomik durumu ve siyasi eğilimleri hakkında fikir edinebiliriz. bim/migros paritesi, bim market sayısının migros adedine bölünmesiyle elde edilen kullanışlı bir göstergedir.

Zincir marketler, tutmazsa kapatırız anlayışıyla mağaza açamazlar. bölge potansiyelini o kadar iyi analiz ederler ki onların ayak izlerini takip ederek orayla ilgili çıkarımlar yapmak çok sağlam bir yoldur.

Türkiye ortalaması 3.73 olan bim/migros paritesinin düşük olması; yani migros'ların fazla, bim'lerin az olması o bölgedeki gelişmişlik ve şehirleşmeyle ilişkilidir. örneğin; istanbul, beşiktaş'ta 0.52 çıkan parite, esenler ilçesinde 18'e yükselmekte.


Paritenin düşük olduğu yerlerde (bim az/migros fazla) neler görebiliriz
- daha fazla sayıda kahve, optik, saat, parfümeri, kuru temizleme, veteriner, pet ürünleri dükkanları, estetik merkezleri, yabancı menşeili emlakçılar, çok sayıda şarküteri, restoran...
- siyasi olarak sosyal demokrat veya merkez sağ eğilim,
- türkiye ortalamasının üstünde eğitim seviyesi,
- günün her saati yalnızken güvenle yürüyebilen kadınlar...
- mutlu ve cesur kediler, sere serpe yatan huzurlu sokak köpekleri...


Paritenin yüksek olduğu yerlerde (bim fazla /migros az) neler gözlemlenebilir
- daha fazla sayıda halı, kilim, perde, yufka, çiğ köfte, kır pidesi, tavuk döner dükkanları, yorgan dikim evleri, ayakkabı-şemsiye tamircileri, kıraathane ve çay ocakları, tatlıcılar...
- türkiye ortalaması ve altında eğitim seviyesi,
- ülke ortalaması üzerinde muhafazakar ve milliyetçi oy oranı,
- sokaklarda genç ve erkek nüfus yoğunluğu, koyu renkli giysiler,
- saldır/kaç ikileminde sokak köpekleri, kederli kediler...


Seçilmiş ilçelerin bim/migros paritesi 
(istatistik açıdan en az 3 migros olan yerler)
(ülke ortalaması 3.73)